Wielu ludzi popada w uzależnienie, ale lecząc się mają szansę z nich wyjść, rozpoczynając trzeźwe i wartościowe życie podobnie jak wiele milionów zdrowiejących narkomanów i alkoholików na całym świecie.



Podstawy teoretyczne

Holistyczna (Doweiko, 1996) orientacja salutogenetyczna (Antonowsky, 1997) oparta o teorie: fenomenologiczno-egzystencjalne (Frankl, 1984; Yalom, 2003), humanistyczne (Dąbrowski, 1979; Laing, 1995; Maslow, 1990; Perls, 1973; Rogers, 1984; Whitaker, 1964), interakcyjno-systemowe i strukturalne (Minuchin, 1974; Satir, 2000, Haley, 1999), psychodynamiczne (Killingmo, 1995), behawioralno-poznawcze (Eysenck, 1987; Ellis, 1973; Beck, 1987); będące podstawą eklektycznych metod psychoterapii i terapii uzależnień (Czabała, 2002; Grzesiuk, 1994; Habrat, Steibarth-Chmielewska, Baran-Furga, 2002, s. 189), z supremacją programu Anonimowych Alkoholików (por. Brown, 1990, s. 5-20; Mellibruda, 2000, s. 693; Sheridan, Radmacher, 1998, s. 309-310; Seligmann, 1996; Woronowicz, 2001, s. 92-93; Woydyłło, 1998) stanowiącego fundament wzorcowego modelu Minnesota (Brown, 1990; Mellibruda, 2000, s. 694-695; Woronowicz, 2001, s. 93-95; Osiatyński, 2003).



Cel terapii uzależnień

Odbudowa i/lub wykształcenie takich czynników jak:

  • poczucie koherencji, skuteczności i skuteczności zdrowotnej,
  • pozytywne relacje z otoczeniem, system wsparcia społecznego,
  • motywacja do leczenia uzależnienia, sens życia,
  • radzenie sobie ze stresem, kryzysami, emocjami, nastrojami,
  • umiejętności intra- i interpersonalne,
  • konstruktywne postawy, zachowania prozdrowotne,
  • obniżenie poziomu obronności podwyższenie zdolności adaptacyjnych,
  • zmniejszenie rozbieżności w strukturze Ja,
  • pomoc w budowaniu tożsamości dojrzałej.


Program terapii uzależnień

W czasie rozmowy wstępnej oraz całej terapii ustalany i modyfikowany jest Osobisty Program Terapii, przeprowadzane są konsultacje lekarskie, terapeutyczne, wywiady, diagnozy i ekspertyzy psychologiczne z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi.

Pacjenci z podwójną diagnozą podlegają odrębnemu specjalistycznemu cyklowi diagnozy, psychoterapii i farmakoterapii. Mogą być włączani do całego cyklu terapii lub jej fragmentów po uprzedniej konsultacji całego zespołu (Daley, Moss, Campbell, 1987).



Grupy psychoedukacyjne, treningowe i warsztaty psychologiczne:

  1. Mity i fakty na temat alkoholu, narkotyków, picia, brania, alkoholizmu, narkomanii.
  2. Dlaczego osoby uzależnione nie chcą się leczyć?
  3. Program i system terapii, zasady pracy w grupie, dzienniczek uczuć, planowanie dnia.
  4. Fałszywy oraz prawdziwy obraz leczenia i terapii uzależnień.
  5. Alkoholizm, narkomania i lekomania jako choroby duchowe.
  6. Za i przeciw picia/brania oraz leczenia.
  7. Co robi lub czego nie robi uzależniony, żeby uniknąć leczenia i trzeźwienia?
  8. Żal po stracie.
  9. Objawy uzależnienia od środków zmieniających świadomość.
  10. Zespół abstynencyjny.
  11. Fazy rozwoju uzależnienia według różnych teorii.
  12. Mechanizm iluzji i zaprzeczania.
  13. Mechanizm nałogowej regulacji emocji.
  14. Mechanizm rozpraszania i rozdwajania Ja.
  15. Emocje - przyjaciel czy wróg.
  16. Akceptacja choroby.
  17. Znaczenie Programu 12 Kroków i Wspólnot AA
  18. Krok 1 AA
  19. Krok 2 AA
  20. Krok 3 AA
  21. Krok 4 AA
  22. Rodzina z problemem uzależnienia od środków psychoaktywnych.
  23. Bezsilność a bezradność - ograniczenia.
  24. Wpływ człowieka na jego życie.
  25. Bezsilność wobec substancji psychoaktywnych.
  26. Poczucie winy i wstyd.
  27. Wpływ picia/zażywania na organizm.
  28. Wpływ picia/zażywania na psychikę.
  29. Wstęp do TAZA.
  30. Trening Asertywnych Zachowań Abstynenckich.
  31. Asertywność a godność - trening umiejętności interpersonalnych.
  32. Sygnały ostrzegawcze nawrotu choroby.
  33. Trening zapobiegania nawrotom choroby.
  34. Budowanie sieci wsparcia w trzeźwieniu.
  35. Alkoholizm, i lekomania jako choroby społeczne.
  36. Mapa świata osoby uzależnionej.
  37. Jak radzić sobie z głodem, stresem, emocjami, kryzysem.
  38. Trening umiejętności intrapsychicznych.
  39. Trening dobrej komunikacji i zachowań konstruktywnych.


Psychoterapeutyczne grupy zadaniowe

  1. Życiorys.
  2. Rodzaje, ilość i częstość zażywania.
  3. Bezsilność i niekierowanie życiem.
  4. Koncentracja życia wokół picia/brania/zażywania.
  5. Próby kontrolowania picia/brania/zażywania.
  6. Jak picie/branie/zażywanie wpływało na wykonywanie zadań życiowych.
  7. Jak picie/branie/zażywanie wpływało na współżycie z ludźmi.
  8. Chorobliwe i niebezpieczne zachowania przeciw sobie i/lub innym.
  9. Wpływ picia/brania na organizm.
  10. Wpływ picia/brania na życie uczuciowe.
  11. Wpływ picia/brania na życie duchowe.
  12. Wpływ picia/brania na problemy osobiste, wartości.
  13. Wpływ picia/brania na życie rodzinne.
  14. Plan zdrowienia.


Inne zajęcia wspomagające i terapeutyczne:

  1. Filmy, programy i wykłady edukacyjne.
  2. Rysunek psychologiczny, psychozabawy grupowe.
  3. Ćwiczenia sportowe i rekreacyjne.
  4. Medytacja i relaksacja.
  5. Wspólna praca, zabawa, rozrywka.
  6. Mityngi AA
  7. Wycieczki krajoznawcze.


Metody strategie i techniki

  • modelowanie społeczne
  • edukacja, wykłady (nie dłuższe niż 30 minutowe po nich inicjacja procesu grupowego)
  • warsztaty terapeutyczne z zastosowaniem metod aktywnych
  • psychorysunek
  • trening psychologiczny, psychodrama
  • psychoterapia grupowa i indywidualna
  • warsztaty umiejętności interpersonalnej
  • treningi umiejętności intrapsychicznych
  • logoterapia
  • techniki terapii Gestalt
  • systemowe techniki zmiany wzorów i transakcji
  • studium przypadku, diagnoza, ekspertyza i wywiad psychologiczny
  • wyjaśnianie i modyfikacja interakcji
  • zmniejszenie niezgodności pomiędzy Ja realnym, Ja powinnościowym a Ja idealnym
  • zmniejszenie rozbieżności między Ja a doświadczeniem
  • nauka umiejętności rozpoznawania i zaspokajania potrzeb
  • technika stopniowania odporności i sprzecznych reakcji
  • techniki terapii racjonalno-emotywnej i TPB
  • techniki wywierania wpływu społecznego i zmiany postaw
  • trening zachowań konstruktywnych
  • psychoedukacja, interwencja kryzysowa, SFBT


Bibliografia

Antonowsky, A. (1997). Poczucie koherencji jako determinanta zdrowia. W: I. Heszen-Niejodek, H. Sęk (red.), Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Brown, S. (1990). Leczenie alkoholików. Rozwojowy model powrotu do zdrowia. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. Beck, A. T. (1987). Cognitive therapy. W: J. Zeig (red.) Evolution of psychoterapy. New York: Brenner-Mazel. Czabała, J. C. (2002). Czynniki leczšce w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Daley, D. C., Moss, H., Campbell, F. (1987). Podwójne zaburzenia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia I Trzeźwości PTP. Dšbrowski, K. (1979). Dezintegracja pozytywna. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. Doweiko, H. E. (1996). Concepts of chemical dependency. New York: Brooks/Cole. Ellis, A. (1973). Humanistic psychotherapy. The rational-emotive approach. New York: McGraw-Hill. Eysenck, H. J. (1987). Behavior therapy. W: H. J. Eysenck, I. Marton (red.), Theoretical foundations of behavior therapy. New York: Plenum Press. Frankl, W. E. (1984). Homo Patiens. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX. Grzesiuk, L. (1994). Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Habrat, B., Steinbarth-Chmielewska, K., Baran-Furga, H. (2002). Zaburzenia spowodowane substancjami psychoaktywnymi. W: A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria tom 2. Wrocław: Urban & Partner. Haley, J. (1999). Niezwykła terapia. Gdańsk: GWP. Killingmo, B. (1995). Psychoanalityczna metoda leczenia. Gdańsk: GWP. Laing, R. D. (1995). Podzielone "Ja". Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Maslow, A. (1990). Motywacja i osobowość. Warszawa: PAX. Mellibruda, J. (2000). Psychologiczna problematyka uzależnień od alkoholu. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 3. Gdańsk: GWP. Minuchin, S. (1974). Families and family therapy. Cambridge: Harvland University Press. Osiatyński, W. (2003). REHAB. Warszawa: ISKRY. Perls, F. (1973). The Gestalt approach to therapy. Palo Alto: Science and Behavior Books. Rogers, C. R. (1984). Teorie terapii, osobowości i relacji interpersonalnych, rozwinięta o podejście skoncentrowane na kliencie. Nowiny Psychologiczne, 2-3. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Gdańsk: GWP. Seligman M. E. P. (1996). Skuteczność psychoterapii. Czasopismo psychologiczne, Tom 2, Nr 2. Sheridan, C. L., Radmacher, S. A. (1998). Psychologia zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP. Whitaker, D. S. (1964). Psychotherapy trough the group process. New York: Atherton Press. Woronowicz, B. T. (2001). Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii. Woydyłło, E. (1998). Wybieram wolność. Warszawa: Akuracik. Yalom, I. R. (2003). Dar terapii. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia PTP.

 

Karta Informacyjna

Prywatny Ośrodek Leczenia Uzależnień

Prywatny Ośrodek Terapii Leczenia Uzależnień

Opartowo 2
19-206 Rajgród
woj. Podlaskie


Godziny otwarcia
Poniedziałek - Piątek 08:00 - 18:00
Sobota 08:00 - 18:00

Nr konta
55 1140 2004 0000 3402 7875 1181

Szybki kontakt
Telefon +48 888 606 986
E-mail biuro@dworek-opartowo.pl

PAMIĘTAJ!
Uzależnienia można leczyć skutecznie!

Nie zwlekaj, leczenie uzależnień zacznij już dziś. Przyjedź do naszego prywatnego ośrodka leczenia uzależnień w województwie Podlaskim i razem z nami podejmij walkę o trzeźwe jutro!

Bezpłatna konsultacja